In aflevering 1 behandelde
ik in een notendop wat verrijking is en waarom verrijking zo belangrijk is,
niet alleen voor hoogbegaafde of cognitief getalenteerde leerlingen, maar
voor álle leerlingen.
Voor deze video heb ik een aantal bronnen gebruikt, die vind je in de
bronnenlijst onderaan. Daarnaast zet ik hier de hoofdpunten met hun
onderbouwing nogmaals op een rijtje:
Wat is verrijking?
Verrijking is een vorm van differentiëren. De definitie van differentiëren
die ik in mijn video’s gebruik is de volgende:
Differentiëren is het koppelen van leerinhoud en leeractiviteiten aan
de leerling op een manier die doorlopende groei mogelijk maakt
Veel docenten weten wat differentiëren is en ook wat het nut
van differentiëren is. Maar uit onderzoek blijkt dat differentiatie in de
praktijk nog (te) weinig wordt toegepast
Wanneer er gedifferentieerd wordt is dat vooral op
scholen voor Voortgezet Onderwijs in de vorm van “convergente differentiatie”
Waarom is verrijking belangrijk?
We weten dat om te groeien, kinderen uitdaging nodig
hebben in hun zone van naaste ontwikkeling en wrijving moeten ervaren
Verrijking is juist gericht op het verwijderen van het
plafond van de gezamenlijke leerdoelen en de leerling meer op individueel
niveau te ontmoeten waar hij of zij is. Bij “divergente differentiatie”
Verrijking voor alle leerlingen
Sousa (2022) benadrukt dat er
nogal eens gedacht wordt dat alleen begaafde leerlingen of snelle leerlingen in
staat zijn tot hogere-orde denken. Sommige leerlingen hebben weliswaar meer
tijd nodig om zich leerstof eigen te maken, maar dit betekent niet dat zij niet
in staat zijn tot hogere-orde denken (Sousa, 2022). Het ontwikkelen van
verrijkingsmateriaal dat complex is en het hogere-orde denken bevordert is van groot
belang voor hoogbegaafde leerlingen, maar is van nut voor álle leerlingen
(Schrover, 2015; Sousa, 2022).
Daarnaast gaat verrijking niet
alleen over denkniveau, maar worden ook de voorkennis, interesses en
leervoorkeuren van leerlingen meegenomen in de inventariatie of preassessment
voor differentiatie
Verrijking en motivatie
Het is voor alle leerlingen
motiverend om te werken aan opdrachten met het juiste uitdagingsniveau, en die
aansluiten bij je interesses en leervoorkeuren. Vanuit de
zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci
Leestips
Als je zelf verder wilt met het
thema verrijking, is hier alvast een leestip:
Roberts, J. L., & Inman, T. F. (2023). Strategies for differentiating instruction: best practices for the classroom (Fourth edition). Routledge, Taylor & Francis Group.
Bedankt voor het kijken en lezen, tot gauw!
Froukje
Berben, M., & van Teeseling, M. (2014). Differentiëren is te leren! Praktische handreiking voor docenten. CPS Onderwijsontwikkeling en advies.
McCoach, B. D.,
& Flake, J. K. (2018). The role of motivation. In S. I.
Pfeiffer, E. E. Shaunessy-Dedrick, & M. E. Foley-Nicpon (Eds.), APA
handbook of giftedness and talent (pp. 201–213). American Psychological
Association. https://doi.org/10.1037/0000038-013
Roberts, J. L., & Inman, T. F. (2023). Strategies
for differentiating instruction: best practices for the classroom (Fourth
edition). Routledge, Taylor & Francis Group.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination
theory : Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford
Publications.
Schrover, E.
(2015). Uitdagend onderwijs aan begaafde leerlingen: verrijkingstrajecten
met effect. Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum.
Sousa, D. A.,
& Tomlinson, C. A. (2018). Differentiating in Response to
Student Readiness. In Differentiation and the Brain: How Neuroscience
Supports the Learner-Friendly Classroom (Use Brain-Based Learning and
Neuroeducation to Differentiate Instruction) (pp. 91–120). Solution Tree.
Tomlinson, C. A., & Moon, T. R. (2013). Assessment
and Student Success in a Differentiated Classroom. ASCD.
Reacties
Een reactie posten